تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آوریل 2024 - 12:51
کد خبر : 688

«کیسه دوزان» آیینی ۵۰۰ ساله در دامغان

آیین کیسه دوزان با قدمت بیش از ۵۰۰ سال در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در مسجد تاریخانه دامغان برگزار شد

آیین کیسه دوزان با قدمت بیش از ۵۰۰ سال در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در مسجد تاریخانه دامغان برگزار شد

مراسم سنتی و مذهبی کیسه دوزان روز ۲۷ ماه مبارک رمضان با حضور زنان و دختران دامغانی در مسجد تاریخانه این شهر برگزار شد؛ در این روز بانوان، برای برآورده شدن حاجات کیسه‌ای می‌دوزند که به کیسه ” مراد” معروف است. عده‌ای نیز با توجه به اینکه ۲۷ رمضان مصادف با کشته شدن قاتل حضرت

مراسم سنتی و مذهبی کیسه دوزان روز ۲۷ ماه مبارک رمضان با حضور زنان و دختران دامغانی در مسجد تاریخانه این شهر برگزار شد؛ در این روز بانوان، برای برآورده شدن حاجات کیسه‌ای می‌دوزند که به کیسه ” مراد” معروف است.
عده‌ای نیز با توجه به اینکه ۲۷ رمضان مصادف با کشته شدن قاتل حضرت علی (ع) و در باوری دیگر از لیالی قدر است، این کیسه دوزی را به نام «کیسه لعن ابن ملجم» می‌نامند.
در این مراسم، بانوان کیسه‌های کوچک رنگی می‌دوزند و درون آن تعدادی سکه، مقداری برنج و یا اسکناس قرار می‌دهند و این کیسه را تا ۲۷ ماه مبارک رمضان سال آینده نزد خود نگه داشته و پول آن را خرج نمی‌کنند و پس از برگزاری مراسم جدید، از پول داخل کیسه استفاده می‌کنند.
آئین کیسه دوزی از ساعت ۹ صبح روز ۲۷ رمضان تا پس از نماز ظهر و عصر در مسجد کهن تاریخانه دامغان برگزار می‌شود که زنان محلی با مقداری پارچه و نخ به دوختن کیسه می‌پردازند؛ عده‌ای نیز بر این باورند که باید حاجت خود را بین نماز ظهر و عصر از خداوند طلب کنند که کار دوخت کیسه را همراه با ذکر سلام و صلوات در این زمان انجام می‌دهند.
افرادی که به دلیل کهولت سن و مشکلات جسمانی قادر به شرکت در این مراسم نیستند، انجام این اقدام را به صورت نیابتی به همسایگان و دوستان خود واگذار می‌کنند، بسیاری از شرکت کنندگان در این آئین نیز با توزیع شکلات، فتیر و نان محلی، حاجت خود را طلب می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.